Inloggen

Login voor meer informatie over uw studiereis of werkbezoek

U kunt hier inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u heeft ontvangen. Heeft u geen gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen, neem dan contact met ons op. Na het inloggen komt u op de pagina van uw studiereis en/of werkbezoek.

Inloggen
Sluiten

Integraal onderwijs in India

Zelf het levende voorbeeld zijn is essentieel volgens het integrale onderwijs. De verandering dat ben jij. Je kunt een school nog zo goed structuren, ervoor zorgen dat er meer tijd is voor sport en spel, voor creativiteit, kunst, mindfulness en sociale vaardigheden, maar als je als leerkracht of leidinggevende te veel in je hoofd blijft zitten, geef je de leerling uiteindelijk geen andere levenshouding mee.

Van 18 t/m 27 november 2016 vindt een wel heel bijzondere studiereis plaats naar India. En u kunt daar bij zijn.

India is met ruim 1,2 miljard inwoners na China het meest bevolkte land ter wereld. In beschaving was India ooit het verst gevorderde gebied op aarde. Vandaag de dag is India niet alleen een land van ongekende complexiteit en verscheidenheid maar ook het land waar interessante experimenten plaatsvinden. Dat gebeurt onder meer binnen het onderwijs.

Onderwijshervormingen waarbij moderne technologie een centrale rol speelt, zoals de projecten van Sugata Mitra, hebben wereldwijd bekendheid gekregen dankzij de befaamde TED-conferenties. Het ‘Central Institute of Education’ van de University of New Delhi stelt echter kritische vragen bij deze IT-projecten, die de neiging hebben de rol van de leerkracht te marginaliseren. Tijdens de onderwijsreis gaan wij hierover in dialoog met het centrale onderwijsinstituut.

Rol van leraar is essentieel

Het belang van de rol van de leraar wordt niet alleen door het centrale onderwijsinstituut benadrukt, maar ook door zogenaamde integrale onderwijsinstellingen. Integraal Onderwijs is een holistisch onderwijsconcept dat aandacht schenkt aan de gehele complexiteit van fysieke, sociaal-emotionele, mentale en spirituele aspecten van de mens.

Integraal onderwijs gaat ervan uit dat ieder individu wordt geboren met een evolutionair levensdoel, unieke talenten en toegang tot intuïtieve kennis. Dit doel, de talenten en intuïtieve kennis optimaal naar buiten laten komen, is volgens deze zienswijze de ware taak van onderwijs. Het doel van Integraal onderwijs is dat iedere leerling het plezier van het leren en het verlangen naar vooruitgang in zichzelf ontdekt, onafhankelijk van externe motieven zoals cijfers en diploma's.

De leraar speelt daarbij een belangrijke rol, niet alleen door iedere leerling in zijn of haar eigen groei te benaderen, maar ook zelf het levende voorbeeld te zijn van voortdurende vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling. In Pondicherry bezoeken we ’s werelds eerste integrale school en in New Delhi bezoeken we de Mirambika school (met lerarenopleiding), opgericht door Nederlanders naar het voorbeeld van de school in Pondicherry.

Programma in het kort

Het programma vindt plaats in Delhi, Pondicherry en de universele stad Auroville:

  • U ontmoet interessante mensen die hun visie geven op het onderwijs
  • U neemt deel aan drie inspirerende workshops om nooit te vergeten
  • U ervaart hoe het ‘Free Progress’-onderwijsmodel vorm krijgt in een universele stad in aanbouw
Lees meer over inhoud en programma

Andere studiereizen