Estland en Zweden; Onderwijs, ICT en talent » Nederlands Instituut Studiereizen
Inloggen

Login voor meer informatie over uw studiereis of werkbezoek

U kunt hier inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord dat u heeft ontvangen. Heeft u geen gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen, neem dan contact met ons op. Na het inloggen komt u op de pagina van uw studiereis en/of werkbezoek.

Inloggen

Estland en Zweden; Onderwijs, ICT en talent

Estland onderscheidt zich met name door de inzet van ICT. Als kenniseconomie is kennis je ‘grondstof’ en Estland is zich hier erg van bewust. Er wordt daarom sinds 1997 veel geïnvesteerd in het gebruik van ICT om zo de kwaliteit van onderwijs te verbeteren. Een belangrijke focus binnen de verschillende onderwijsniveaus is het bijbrengen van ‘21st century skills’ aan de leerlingen en studenten.

In Zweden zijn de onderwijs resultaten de laatste jaren sterk verbeterd en staan de IKC en het gersonaliseerd leren hoog op de agenda.

Van 4 t/m 8 februari 2019 organiseert het Nederlands instituut een inspirerende studiereis naar Estland en Zweden. Tijdens deze studiereis bezoekt u interessante scholen, ontmoet u collega's en maakt kennis met het onderwijs in beide landen.

Voorloper op ICT

Estse kinderen leren al vanaf de kleuterschool leeftijd programmeren en omgaan met technologie. De overheid faciliteert scholen bij het gebruik van ICT, helpt scholen hoe ze met ICT hun onderwijs kunnen verbeteren en hoe ze de ICT-vaardigheden van leerlingen én leraren kunnen vergroten. De meeste scholen maken hiervan gebruik. Doordat ICT al zo is geïntegreerd in het dagelijks leven hebben veel leerlingen bovendien zelf een tablet en/of smartphone die ze in de klas gebruiken. Gebruik van gaming en robotisering binnen het onderwijs en de lessen, neemt een vlucht.

Nieuwkomer op de PISA ranglijst

Het Estse onderwijssysteem lijkt veel op het Finse: het systeem is gebaseerd op vertrouwen, er bestaat geen onderwijsinspectie, het merendeel van de Estse leraren heeft een universitaire opleiding gevolgd en er wordt gewerkt met een gemiddelde klassengrootte van 24 leerlingen.

De consequente investering en aanpak van het onderwijs heeft Estland geen windeireren gelegd. Op de laatste Pisa ranglijst van december 2016 stijgt Estland met stip en behoort nu to de top 10 landen van de wereld en is op sommige punten Finland al gepasseerd.

Merkbaar in de praktijk

Dat de focus op IT resultaten afwerpt, is inmiddels zichtbaar. Estland heeft meer startups per hoofd van de bevolking dan elk ander Europees land. De NAVO koos de hoofdstad Tallinn uit als plek voor een nieuw centrum voor cyberdefensie. En Estland geldt als "the birthplace of skype".

Ook de overheid en samenleving zijn sterk gedigitaliseerd. 99% van de dienstverlening gaat online. Iedere inwoner heeft een digitale ID die ook voor andere toepassingen wordt gebruikt, zoals het OV, de gezondheidszorg en electronisch stemmen. De bescherming van de data is goed geregeld. Iedere Est is eigenaar van z'n eigen data en bepaald zelf wie wat kan inzien. En heeft daar ook 24/7 controle over.

Zweden en Integrale kindcentra

Zweedse kinderen gaan steeds vaker naar Integrale Kindcentra met kinderopvang, school, vrije tijd en dagarrangementen. De hele (medische en sociale) zorg en ondersteuning van het kind is binnen de school georgansieerd. Met deze doorgaande lijn krijgt het gepersonaliseerd leren vorm met een focus op de ontwikkeling van het individuele talent.

Opmerkelijke daling zwakke leerlingen

Zweden heeft tot ca 10 jaar geleden te maken gehad met een daling op de Pisa ranglijst. Zo'n jaar of 8 geleden is daarom het roer omgegooid. Net als in Finland is de opleiding van leraren ondergebracht bij de universiteit. De salarissen zijn ook verbeterd en er is meer aandacht voor de professionele vrijheid. Door de nieuwe aanpak is die trend gekeerd, met name de laatste jaren. De resultaten zijn opmerkelijk. Het percentage zwakke leerlingen is sinds 2012 met 20-25% gedaald.

Andere studiereizen