Finland
Dat beste taal- en rekenonderwijs kreeg Finland door in te zetten op uitstekende hoogopgeleide leraren, voor basis- en voortgezet onderwijs. Studenten in Finland staan dan ook in de rij om leraar te mogen worden en er is meer aanbod van studenten dan er opleidingsplaatsen zijn.
Waar wel een verschil zit, is een lager aantal lesuren per week, niet te grote klassen (hoewel er in Finland óók klassen met 30 leerlingen zijn te vinden) en veel maatschappelijke waardering. Het nationale curriculum geeft wel duidelijk eindtermen aan maar biedt ook veel ruimte voor scholen en leerkrachten om deze in te vullen.
De Finse scholen zijn ‘inclusief’ en daarmee toegankelijk voor kinderen met (leer- en andere) beperkingen. Er zijn in Finland wel scholen voor speciaal onderwijs, maar lang niet zo veel als in Nederland. Het Kiva anti-pest programma is zeer effectief en inmiddels 'wereldberoemd'.
Estland
Estland heeft na het vertrek uit de oude Sovjet Unie het onderwijs grondig aangepast en hervormt. Door de persoonlijke inzet van de jonge premier van Estland is het gebruik van ICT binnen het onderwijs een van de speerpunten.
Estland richt zich hierbij minder op de hardware, maar meer op de integratie van ICT in de gehele didactiek en curricula. Zo leren Estse kinderen bijvoorbeeld al vanaf hun 4e jaar programmeren op school en zijn schoolgebouwen ingericht om met digitale tools te werken.
De Etse overheid heeft gekozen voor het BYOD (bring your own device) uitgangspunt. " No big, country-wide device roll-outs will occur. For students who don’t own devices, there’s always one set of commonly bought devices in schools. "
ICT is zo geïntegreerd in het dagelijks leven dat leerlingen hun eigen tablet of ander device in de klas gebruiken. Maar de gedachte dat kinderen de hele dag achtr een scherm zitten, is dus juist verkeerd. Kinderen leren programmeren zonder scherm maar spelenderwijs.
Voor leraren is er een uitgekiend ondersteuning programma. Met trainigen, hands on begeleiding en materialen. Scholen kunnen extra geld krijgen voor technologie en materialen als ze een goed en doordacht plan indienen hoe ze de technologie willen integreren in de lessen.